نهنگ گوژپشت

نهنگ گوژپشت

نام علمی :Megaptera novaeangliae

نام انگلیسی : Humpback Whale

اصولا نقش ونگارها و خصوصیات ظاهری نهنگ گوژپشت نسبت به سایر نهنگ های بزرگ متفاوت است . جثه ای کوچکتر از نهنگ باله پشتی و سری پهن که بر روی آن زگیل های نامنظم بر روی آن و آرواره پایئن دارد. بدن بسیار قوی وباله های بسیلر طویل است ( باله یک سوم طول بدن است ) . قسمت پشتی بدن سیاه وخاکستری تیره وشکم سفید است اما نوار حائل بین رنگ تیره و روشن این نهنگ بسیار متنوع است .معمولا سطح زیرین باله دمی سفید وپشت آن مخلوطی از سیاه و سفیده است .رنگ سفیده قسمت زیرین باله دمی در موقع شیرجه زدن کاملا مشخص است . پهنای باله دمی نیز به اندازه یک سوم طول بدن است. باله پشتی کوچک ، قوز مانند تا بسیار خمیده است . تیغه های دندان سیاه رنگند.

ادامه نوشته

محیط زیست در مکتب اسلام

محیط زیست دراسلام

درمکتب تعالی بخش اسلام با احکامی روبرو میشویم که بعضی جنبه نامی و جلوگیری کننده دارد مثل (ولاتفسدوا فی‌الارض بعد اصلاحها ذلکم خیر لکم ان کنتم مومنین) یعنی" بعد از اصلاح زمین درآن فساد به پا نکنید که این برای شما نیکوتر است، اگر مومن بوده باشید" بعضی از این آیات جنبه ایجابی و آمرانه دارد، مثل (قل سیروا فی الارض فانظر وکیف بداء الخلق) یعنی "بگو در زمین سیر نمایید و بنگرید که پیدایش خلقت چگونه بوده است.
" بعضی از آیات نیز کیفیت شکل گیری و اهمیت زمین در ارتزاق مردم را گوشزد مینمایند:.
(والارض مددناها والقینا فیها رواسی وانبتنا فیها من کل شیء موزون و جعلنا لکم فیها معایش) " ما زمین را امتداد داده و درآن کوه‌ها را قرار دادیم و درآن از شیء موزون رویاندیم و روزی شما را در زمین قرار دادیم."
و بعد از نزول باران و رویاندن گیاهان و انواع میوه‌ها و پیدایش بستانها که محل ارتزاق انسان و حیوانات است سخن میگوید و بعد نسبت به خطر ظالمین در زمین اشاره کرده می‌فرماید :
(واذا تولی سعی فی الارض لیهلک فیها الحرث و النسل والله لایحب الفساد) "زمانی که ظالمین مستولی بر زمین گردند تلاش در هلاکت نسب و مزارع می‌نمایند و خداوند فساد را دوست ندارد." به وضوح ازاین آیه می‌توان برداشت نمود که ویرانگری در نسل و محیط زیست حرام است. در اهمیت حفظ نسل همین قدر بس که زمان وقوع طوفان نوح، برای جلوگیری از انقراض نسل حیوانات،حضرت نوح(ع) به امر خدا، از هر نوع حیوان یک جفت در کشتی خود قرار می‌دهد تا نسل حیوانات مثل انسانها منقرض نگردد. از جمله ادله‌ای که بر حرمت تخریب محیط‌زیست ارائه شده است جمله قاعده لاضرر میباشد.طبق این قاعده‌‌علمی،ضرر به غیرحرام است خواه کم باشدیا زیاد وتخریب محیط‌زیست ضرر بر نسل‌های فعلی و‌ آتی است. درادله‌ای که برای نفی ضرر از قرآن کریم و روایات استفاده میشود به خوبی می‌توان این قاعده را تعمیم داد و شامل ضرر به محیط زیست دانست. درروایات نیز ذکر شده است که (لاضرر و لاضرار فی الاسلام) که بعضی در این روایات ادعای تواتر نموده‌اند.

گرچه بعضی الفاظ آن در نقل‌های مختلف فرق می‌کند اما از مصادیق ضرر آلوده کردن محیط زیست انسانهاست و انواع آلودگیها مشمول لاضرر میگردد. به فرمایش قرآن کریم (ظهرالفساد فی‌البر و البحر بما کسبت ایدی الناس) "به واسطه آنچه انسانها عمل می‌کنند فسادر در خشکی و دریا ظاهر می‌گردد".

ادامه نوشته